Resevillkor för Blåklintsbuss
1. Anmälan och betalning
1.1. Du kan boka din resa via telefon, genom ett besök på vårt kontor eller via vår hemsida www.blaklintsbuss.se.
1.2. För resor som överstiger tre dagar ska en anmälningsavgift om 500 kronor per person betalas inom 7 dagar efter bokning. Denna anmälningsavgift återbetalas ej vid avbokning.
1.3. Slutlikvid ska vara Blåklintsbuss AB tillhanda senast 28 dagar före avresan. 2.
Avbokning och avbeställningsskydd
2.1. Om du tvingas avboka din resa ska detta ske snarast möjligt och innan resan.
2.2. Blåklintsbuss AB:s frivilliga avbeställningsskydd kostar 50 kr (1-2 dagars resor), 75 kr (3-dagarsresor, konsertresor och teaterresor) och 160 kr (resor längre än 3 dagar).
2.3. Avbeställningsskyddet kan endast tecknas vid beställning av resan och kan ej avbokas.
2.4. Vid sjukdom före avresa gäller avbeställningsskyddet mot uppvisande av läkarintyg. Expeditionsavgift om 100 kr/person samt kostnaden för avbeställningsskyddet återbetalas ej.
2.5. Kryssningar med Viking Line: Bokningar före 31/12-2022 har fri av-/ombokning fram till 24h innan avresa. Efter detta debiteras fullt belopp.
2.6. Bokningar efter 31/12-2022 kräver avbeställningsskydd: 50 kr/person för dygnskryssning, 75 kr/person för destinationskryssning.
3. Bussregler på Viking Lines bussar
3.1. Bussplats måste förbokas.
3.2. Kom minst 10 minuter före avgång.
3.3. Egen bilbarnstol kan tas med.
3.4. Du ansvarar själv för ditt bagage.
3.5. Rökning och alkoholförtäring är förbjudet på bussen.
3.6. Chauffören har rätt att avvisa störande resenärer.
3.7. Hållplatser, tider och priser kan ändras under giltighetsperioden.
3.8. Resor kan ställas in vid låg beläggning.
3.9. Cykel får ej medföras. Resevillkor för Blåklintsbuss
3.10. Ett sällskapsdjur i bur eller väska får tas med, längst bak i bussen. Gäller endast reguljära båtresor. Servicehundar undantas från detta krav.
4. Färdhandling
4.1. Efter bokning får du en färdhandling med information om tider och avreseplats.
4.2. Kontrollera att informationen på färdhandlingen stämmer.
4.3. Felaktigheter måste anmälas omgående.
4.4. Du ansvarar för att vi kan nå dig via de kontaktuppgifter du lämnat.
4.5. Färdhandlingen gäller som biljett under förutsättning att slutlikvid betalats och ska tas med på resan.
5. Betalningsalternativ online
5.1. Vi använder Klarna Checkout som betallösning.
5.2. Genom att klicka på "Bekräfta Bokning" godkänner du Klarnas och våra köpvillkor.
5.3. Vid köptillfället kan en kreditupplysning tas.
5.4. Du kan se dina fakturor och betalstatus via klarna.com.
5.5. Betalalternativ inkluderar: - Faktura (14 dagar) - Direktbetalning via bankkonto - Kortbetalning med BankID-verifiering (uppgifter lagras ej hos oss, hanteras av Klarna)
5.6. Klarna är PCI-DSS-certifierat.
5.7. Utöver Klarna kan du betala direkt till Blåklintsbuss bankgiro eller Swisha direkt. Uppgifter om hur du betalar på dessa sätt finner du i mailet med ditt deltagarbevis eller direkt på deltagarbeviset.
5.8. Du kan även betala med kort direkt på vårt kontor.