Vanliga frågor

Om du inte hittar svaret till din fråga, kontakta oss på info@blaklintsbuss.se eller ring oss på 0142-121 50.

Aktuella frågor

  • Kör ni Expressbuss till och från Stockholm från Östergötland?

    Nej, vi har efter pandemin fått ändrade förutsättningar på flera sätt som gör att det inte är möjligt i nuläget att köra expressbussen.

Bussrelaterade frågor

  • Finns det eluttag på bussen?

    Samtliga utav våra turistbussar samt skolbussar har någon form utav laddning monterad ombord. 
    Vissa har enbart eluttag och andra har enbart USB typ A monterat.

     

    USB typ C är just nu inte monterat i någon utav våra fordon.

  • Finns det WiFi på bussen?

    Våra turistbussar samt skolbussar utrustas med WiFi så snart det är möjligt efter leverans. Våra bredband levereras utav 3.

  • Har ni bilbarnstolar man kan låna?

    Nej, vi erbjuder inga bilbarnstolar till utlåning. Det går dock bra att ha med sig en egen bilbarnstol som sätts fast med hjälp utav bältet. Obs, ISO-fix stolar passar inte då busstolar inte har några sådana fästen.


    Vi har dock i varje turistbuss 2 st bälteskuddar för utlåning. Dessa är det först till kvarn på alternativt ring och förboka.

Reserelaterade frågor

  • Får man ett inbetalningskort när man beställer en resa från er egna reportoar?

    Nej, det enda man får är ett deltagarbevis med OCR-nummer samt Bankgironummer skrivet på från vårt bokningssystem.

    För att få ett inbetalningskort är enda möjligheten att betala via Klarna och välja faktura, i det fallet är det ett inbetalningskort på den fakturan.

  • Får man lämna saker kvar på bussen?

    Generellt på denna fråga är svaret: Ja. 

    De flesta utav våra körningar genomförs med samma buss och samma personal vilket då gör att det är möjligt att lämna kvar saker i bussen. 

    I få fall, oftast körningar i närområde utav vår utgångspunkt i Mjölby kan dock bussen återvända hem under tiden, och även då bytas ut mot en annan i enstaka fall. Detta meddelas i det fallet innan avstigning.

  • Hur fungerar avbeställningskyddet?

    Ett avbeställningsskydd är en extra försäkring som tecknas vid bokning utav resan, denna tjänst går inte att lägga till i efterhand. Behöver du utnyttja ditt avbeställningsskydd får Du betala för vad avbeställningskyddet kostar samt en administrativ avgift på 100 kr/person. Vad abeställningskyddet kostar beror på reslängd, det billigaste kostar 50 kr/person och det dyraste 160 kr / person för längre resor. Så kostar en resa 1500 kr/ person får du tillbaka 1325 kr om avbeställningsskyddet kostar 75 kr och med administrativa avgiften på 100 kr.

    Försäkringen måste tecknas på alla resande för att vara giltig för hela gruppen samt ett uppvisande utav läkarintyg krävs.

  • Hur mycket får man handla på era utlandsresor?

    Vi har en maxvikt på 100 kg/person som det går bra att handla för. Bokning utav flera platser är inte tillåtet på våra egna resor.

  • Kan man göra en platsreservation på bussen?

    Det går jättebra att förboka en specifik plats ombord på våra bussar. Detta är en tilläggstjänst och kostar därför 50 kr/person extra. 

  • Kör ni till konserter i Göteborg från Norrköping?

    Nej, det gör vi tyvärr inte i dagsläget då en busschaufför inte kan klara sin arbetstid att köra Göteborg - Jönköping - Mjölby - Motala - Linköping - Norrköping och tillbaka till Mjölby. Dagen blir då för lång enligt kör och vilotidsreglerna.

  • Romme Alpin

    Resorna till Romme Alpin gör vi i sammarbete med Romme Alpin i Borlänge. Resorna bokas inte utav oss, utan dessa sköts utav Romme. Vill du avboka eller har frågor gällande din bokning, kontakta då Romme på Telefon: 0243-79 58 00
    Mail: alpin@rommealpin.se